Ongeveer twee miljoen mensen in Nederland hebben rug en nek klachten

Uit cijfers die het RIVM recent naar buiten heeft gebracht blijkt dat vorig jaar ruim 1,1 miljoen vrouwen en 858.600 mannen met rug- of nekklachten bij de huisarts bekend waren. Vrouwen hebben er in alle leeftijdscategorieën vaker last van dan mannen.

Een lage rugpijn zonder uitstraling is de meest voorkomende klacht (aspecifiek). Als gekeken wordt naar specifieke rugklachten hebben mensen het vaakst last van een hernia. Het aantal klachten neemt toe met het ouder worden. Mensen van 85 jaar of ouder hebben er relatief het vaakst last van. Je ziet dat er een relatie is met de inactiviteit en krachtsverlies naarmate we ouder worden. (Zie uitleg hierover op onze site (www.fysiobodybrain.nl) of facebook. Het stuk gaat over; Waarom ook ouderen moeten blijven bewegen (trainen/ oefeningen)

Het Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) zegt dat rugpijn van alle tijden is en dat het aantal mensen dat er last van heeft zo’n beetje meebeweegt met de bevolkingsgroei. Oorzaken ervoor wisselen per patiënt.

Eén van de veel voorkomende oorzaken voor lage rug en nekpijn is het vele stilzitten van tegenwoordig! We zien het allemaal in onze omgeving: mensen die massaal, en vaak al op jonge leeftijd, uren achtereen in starre houdingen zitten of hangen: met hun gsm, op de laptop, voor de tv, school, in een auto en thuis of op de zaak aan een bureau zitten

Een voorbeeld van de veel gehoorde adviezen om rugpijn te voorkomen of te beperken zijn; Zit niet onderuit, maar altijd rechtop. Hou je rug kaarsrecht als je iets tilt. Maar wat is er nu wetenschappelijk bewezen?

Lage rugpijn is de meest voorkomende klacht. En volgens onderzoeker Raymond Ostelo van de Vrije Universiteit Amsterdam moeten mensen kritisch zijn over sommige aanbevelingen die op het internet circuleren.

Volgens de hoofdleraar fysiotherapie gaan de meeste hardnekkige mythes over rugpijn rond op sociale media. Bijvoorbeeld dat je een speciaal matras moet hebben, of een speciale stoel. Er wordt veel geld verdiend aan zaken als bijvoorbeeld afgestelde stoelen, maar er is niet veel bewijs dat ze echt werken. Het beste wat je kunt doen met rugpijn is actief blijven. En daarin zoveel mogelijk afwisselen, staat ook in de richtlijn van het Nederlands Huisartsen Genootschap. Het is het belangrijkste advies waarvan is bewezen dat het echt helpt, hoewel het pijnlijk kan zijn. En om rugpijn te voorkomen, is het advies om zo veel mogelijk je houding af te wisselen. Dus je hoeft niet alleen maar rechtop te zitten, alleen tegenwoordig wisselen we het rechtop zitten onvoldoende af met andere houdingen die we kunnen aannemen. Je rug moet namelijk alle houdingen aankunnen. Dus ook onderuit gezakt, als je maar veel afwisselt. Dit wil niet automatisch zeggen dat onderuit zitten of krom staan goed is voor je rug. Maar wetenschappelijk gezien staat dus niet vast dat je constant je rug recht moet houden.

Er is wel voldoende bewijs dat bij het uitoefenen van zware beroepen, waarin bijvoorbeeld veel getild wordt in ongunstige houdingen, de kans op rugklachten groter is. Maar er is dus geen bewijs dat je altijd je rug recht moet houden als je iets van de grond oppakt.

Maar ondanks dat je “goed” bezig bent kan je niet zeggen dat je rugpijn helemaal kunt vermijden. Er zijn veel mogelijke oorzaken; ook slijtage, zeker bij oudere mensen kan dat de pijn veroorzaken, hypermobiliteit, fibromyalgie (je kan jezelf wel zo goed trainen, dat je niet veel pijn hoeft te hebben), reuma en blessures (sport) dat kan op alle leeftijden etc. Alleen ondanks dat je dit hebt, blijft het beleid het zelfde. BLIJF BEWEGEN, TRAINEN, DOE JE OEFENINGEN. Dit zal uiteindelijk je pijn laten dalen en bij sommige mensen zullen de klachten zelfs helemaal verdwijnen. Je hebt eigenlijk dus levenslang om te blijven bewegen, trainen etc. Als je prettiger oud wilt worden en minder afhankelijk wilt zijn.

Opereren valt voor de grootste groep rugpijn klachten niet aan te bevelen Bijvoorbeeld bij mensen met een Hernia nucleus Polposus (HNP) zie je dat niet opereren het herstel vaak net zo lang duurt of zelfs iets langzamer dan wanneer je alleen bijvoorbeeld fysiotherapie gebruikt.

Uit de richtlijn lage rug/nekklachten van de KNGF, mensen met langer durende rugpijn (zes tot acht weken), die alleen maar erger wordt, kunnen het beste terecht bij een huisarts en/of fysiotherapeut. Dan kunnen ze advies op maat krijgen, dat als het goed is geheel aansluit bij de wensen van het lichaam. Eigenlijk wat beter is dat als je merkt dat de klachten na 3 weken niet verbeteren of zelfs erger worden je al naar de fysiotherapeut kunt gaan. Je kunt er dan wel vanuit gaan dat het lichaam het niet 100% meer aan gaat oppakken.