Covid-19 en vergoeding Fysiotherapie.
Er is helaas wat verwarring ontstaan over de revalidatie na Covid-19 en zijn vergoeding hiervoor.
Wat goed om te weten is dat als je Covid-19 hebt gehad en binnen 3 maanden aan fysiotherapie begint. Je vanuit de basisverzekering 50 behandelingen vergoed krijgt in een periode van een half jaar.
Maar is je eigen risico nog niet op, dan zal je deze eerst moeten betalen (Wat altijd is als het vanuit de basisverzekering vergoed wordt).
Alleen wat we erg zuur vinden en daar gaat nu dus ook de verwarring over. Stel je bent in 2020 begonnen met de Covid-19 revalidatie bij de fysiotherapeut en je hebt toen netjes al je eigen risico hiervoor betaald, maar je therapie loopt verder in 2021. Je dus ook weer je eigen risico moeten betalen (terwijl je maar een half jaar vergoed krijgt). Dus let op, als u de revalidatie voor Covid-19 gaat doen!
Voor sommige mensen is het eigen risico al opgegaan door een ziekenhuis opname of door de hoeveelheid medicijnen die mensen nodig hebben. Deze mensen hebben het dus niet door, omdat hun eigen risico toch al betaald is of moet worden betaald. Maar voor sommige mensen zijn dit de enige kosten uit de basisverzekering die ze gemaakt hebben en betaal je hiervoor dus eerst je eigen risico. Je zult dan af moeten wegen, “ga ik toch niet liever vanuit mijn aanvullende verzekering beginnen” of toch vanuit de basisverzekering en je betaalt dan je eigen risico, waarbij je dus je aanvullende fysiotherapeutische behandelingen voor andere onvoorziene dingen bewaard.
Wij hopen dat het nu wat duidelijker is.
Team Fysiotherapie Body & Brain